Mensendieck Weidevenne - Openingstijden & Contactgegevens
Openingstijden Mensendieck Weidevenne
Maandag 11:30 uur - 18:00 uur
Dinsdag 9:00 uur - 15:00 uur
Woensdag 11:00 uur - 15:00 uur
Donderdag 9:00 uur - 14:00 uur
Vrijdag 11:30 uur - 18:00 uur
Contactgegevens Mensendieck Weidevenne
Heb je klachten of een doorverwijzing? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag verder en maken eventueel direct een afspraak. Ons telefoonnummer is 0299 420459 of 06 52283292. Mailen kan je naar info@mensendieckweidevenne.nl
Niet in staat om naar de praktijk te komen?
Ook als je niet in staat bent om naar de praktijk te komen, helpen wij je graag. Ben je fysiek niet in staat om naar de praktijk te komen doordat je bijvoorbeeld net thuis bent gekomen na een ziekenhuis opname? Of door blijvende lichamelijke problemen? Maak dan alsnog een afspraak. Wij komen je dan aan huis behandelen.
Waar kan je ons vinden?
De praktijk is heel centraal gelegen in de Weidevenne, vlakbij het winkelcentrum en naast station Weidevenne op Abel Tasmanplein 93. Op het terrein voor onze ingang mag worden geparkeerd. Na de praktijk van tandarts Weideveld loopt een pad langs de achterkant van het gebouw. Aan het eind van het pad, aan het water bij het ijzeren hekje, is de ingang naar onze wachtkamer. Heb je een afspraak? Neem lekker plaats in de wachtkamer, dan komen we je op het afgeproken tijdstip ophalen.
Marjolijn Tillemans

Mensendieck Weidevenne
Abel Tasmanplein 93
1448 NL Purmerend
info@mensendieckweidevenne.nl
Tel 0299 420459 / 06 52283292

De ingang is te vinden aan het eind van het pad

De entree van de praktijk bij het ijzeren hekje

De praktijkruimte
LANDELIJKE KLACHTREGELING VOOR PARAMEDICI IN DE EERSTELIJNS ZORG
Aangesloten zijn de beroepsverenigingen van diëtisten, ergotherapeuten, huidtherapeuten, mondhygiënisten, oefentherapeuten Cesar & Mensendieck en podotherapeuten
Secretariaat van de Landelijke Klachtencommissie Paramedici eerstelijn:
Postbus 1161, 3800 BD Amersfoort, tel.: 033 4216189, fax: 033 4216191
e-mail: Schilperoord@paramedisch.org, www.paramedisch.org
Amersfoort, januari 2008
LANDELIJKE KLACHTREGELING VOOR PARAMEDICI EERSTELIJN
De deelnemende organisaties van paramedische beroepsbeoefenaren, te weten:
- Nederlandse Vereniging van Diëtisten (NVD)
- Diëtisten Coöperatie Nederland (DCN)
- Nederlandse Vereniging voor Ergotherapie (NVE)
- Nederlandse Vereniging van Huidtherapeuten (NVH)
- Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten (NVM)
- Nederlandse Vereniging van Podotherapeuten (NVvP)
- Vereniging van Oefentherapeuten Cesar en Mensendieck (VvOCM)
en
- de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF)
(nader te noemen deelnemende organisaties)
overwegende dat:
- de Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector aan paramedische beroepsbeoefenaren de verplichting
oplegt om per 1 november 1995 een regeling voor klachtbehandeling te hebben getroffen;
- het gewenst is dat een regeling voor klachtbehandeling tot stand komt, welke voldoet aan
de wettelijke eisen, recht doet aan de doelstelling van individuele genoegdoening aan de
klager en een signalerende functie kan vervullen ten aanzien van kwaliteitstekorten bij de beroepsuitoefening
door paramedische beroepsbeoefenaren;
- het gewenst is de eerste opvang en bemiddeling van klachten door landelijke en regionale
patiënten/consumentenorganisaties nauw te laten aansluiten bij deze regeling voor klachtbehandeling;
zijn met elkaar als volgt overeengekomen:
Begripsbepaling
Artikel 1
In deze regeling wordt verstaan onder:
a Klacht
Een uiting van onvrede over de organisatie van de praktijk, de bejegening of behandeling
door de paramedische beroepsbeoefenaar, de waarnemer of personen werkzaam voor de
paramedische beroepsbeoefenaar.
b Klager
Eenieder die gebruik wil maken, gebruik maakt of heeft gemaakt van de diensten van een
paramedische beroepsbeoefenaar, waarbij de volgende personen ook als klager kunnen optreden:
de vertegenwoordiger die door de patiënt is aangewezen of de wettelijke vertegenwoordiger
van de patiënt, de zaakwaarnemer voor diegene die zijn zaken niet zelf kan
behartigen of familieleden van inmiddels overleden patiënten.
c Aangeklaagd kunnen zijn:
1 de paramedische beroepsbeoefenaar die lid is van één van de beroepsverenigingen die
aan deze klachtregeling deelnemen;
2 de paramedische beroepsbeoefenaar die geen lid is van één van de participerende verenigingen,
kan de klacht (die tegen hem is ingediend) laten behandelen door de Klachtencommissie
indien voldaan is aan voorwaarden die door de beroepsverenigingen zijn opgesteld.
De klacht mag geen betrekking hebben op dienstverlening van een paramedische beroepsbeoefenaar
aan een klager uit hoofde van zijn werkzaamheden in een instelling verricht
waar reeds een Klachtencommissie conform de Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector is ingesteld.
2
Bij klachten over personen werkzaam voor een paramedische beroepsbeoefenaar wordt de
paramedische beroepsbeoefenaar aangesproken.
d Klachtopvang
Het geven van informatie en advies naar aanleiding van vragen en klachten alsmede het
bieden van ondersteuning (eventueel via bemiddeling) bij de eventuele verdere aanpak van
de klacht door een bij de NPCF aangesloten patiënten-/consumentenorganisatie.
e Klachtbehandeling
Het onderzoek naar de oorzaak van een klacht zonodig resulterend in een niet-juridisch afdwingbare
uitspraak over de klacht en een advies aan de paramedische beroepsbeoefenaar
over door deze te nemen maatregelen naar aanleiding van de klacht.
f Klachtencommissie
De door de aan deze klachtregeling deelnemende organisaties ingestelde Landelijke Klachtencommissie
Paramedici Eerstelijn (verder te noemen Klachtencommissie) die verantwoordelijk
is voor de klachtbehandeling. Het secretariaat van de Klachtencommissie is gevestigd
bij het Nederlands Paramedisch Instituut te Amersfoort.
g Landelijke of regionale patiënten-/consumentenorganisatie
Een bij de NPCF aangesloten patiënten-/consumentenorganisatie die zich onder meer toelegt
op de klachtopvang. Tegenwoordig provinciale en regionale zorgbelangorganisaties van
Zorgbelang Nederland.
h IKG
De afdelingen Informatie- en Klachtenopvang Gezondheidszorg (IKG) van provinciale en regionale
zorgbelangorganisaties, die zich toeleggen op de klachtopvang.
i Taken
De onder g en h genoemde organisaties hebben de volgende functies en taken in het kader
van klachtopvang in het algemeen:
- het behulpzaam zijn van de klager bij het vinden van een bevredigende oplossing voor
de klacht, waarbij de zelfredzaamheid van de klager wordt gestimuleerd en waarbij het
doel van de klager inzichtelijk wordt gemaakt en als uitgangspunt wordt gehanteerd;
- het zonodig behulpzaam zijn van de klager bij een poging tot herstel van het vertrouwen
in de relatie met de beroepsbeoefenaar in de gezondheidszorg;
- het signaleren van structurele tekortkomingen bij de beroepsuitoefening door beroepsbeoefenaren
in de gezondheidszorg;
- het informeren en adviseren van de klager over de mogelijke aanpak van een klacht;
- het begeleiden van de klager bij het bespreken van de klacht met de aangeklaagde;
- het bemiddelen tussen klager en aangeklaagde, op nadrukkelijk verzoek van klager of
aangeklaagde;
- het ondersteunen van de klager bij het indienen van de klacht bij de Klachtencommissie
of bij een daartoe aangewezen externe instantie;
- het verzorgen van een geanonimiseerde jaarlijkse rapportage naar aanleiding van de door
de IKG-afdelingen van de zorgbelangorganisaties of de landelijke patiënten-/consumentenorganisatie
geregistreerde klachten over beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg
in de betreffende regio.
Doelstelling van de klachtregeling
Artikel 2
De klachtregeling kent de volgende doelstellingen:
a het recht doen aan de individuele klager;
b het bevorderen van de kwaliteit van de beroepsuitoefening door paramedische beroepsbeoefenaren.
3
Uitgangspunten bij de klachtregeling
Artikel 3
De klachtregeling is gebaseerd op de volgende uitgangspunten:
a de klacht wordt bij voorkeur eerst besproken tussen klager en paramedische beroepsbeoefenaar;
b de IKG-afdelingen van de zorgbelangorganisaties bieden de mogelijkheid van klachtopvang,
die zo veel mogelijk gericht is op herstel van het vertrouwen in de relatie tussen klager en
aangeklaagde;
c de Klachtencommissie biedt de mogelijkheid tot een onpartijdige behandeling van de klacht,
waarbij zij de bevoegdheid heeft een onderzoek te doen naar de oorzaak van de klacht;
d zonodig doet de Klachtencommissie een uitspraak over de ingediende klacht en geeft zij
een advies aan de paramedische beroepsbeoefenaar over door deze te nemen maatregelen
naar aanleiding van de klacht;
e de klachtregeling is voor de klager laagdrempelig en kosteloos;
f beide partijen hebben recht op bijstand en het recht om zich voor eigen rekening te laten
vertegenwoordigen tijdens de procedure;
g de klacht moet vlot afgehandeld worden volgens een overzichtelijke procedure zoals beschreven
in artikel 7 en verder;
h beide partijen kunnen gehoord worden volgens het beginsel van hoor en wederhoor;
i beide partijen hebben recht op inzage van alle stukken die relevant (kunnen) zijn voor de
behandeling van de klacht;
j persoonlijke gegevens over de klager en aangeklaagde worden zorgvuldig en vertrouwelijk
behandeld conform de wettelijke regelingen, door allen die bij de klachtbehandeling zijn betrokken.
De gegevens worden geregistreerd door de ambtelijk secretaris van de Klachtencommissie;
k de Klachtencommissie doet geen uitspraak over aansprakelijkheid.
KLACHTENCOMMISSIE
Benoeming en samenstelling van de Klachtencommissie
Artikel 4
lid 1 De Klachtencommissie in vergadering bijeen voor de behandeling van een klacht, bestaat
uit drie leden: één lid namens de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie, een lid
namens één van de deelnemende beroepsverenigingen en een onafhankelijk voorzitter die
niet werkzaam is bij of voor de zorgaanbieders.
Elke deelnemende beroepsvereniging benoemt een afgevaardigde. De afgevaardigde namens
een beroepsvereniging neemt deel aan de vergadering indien deze een klacht betreft
gericht tegen een beroepsbeoefenaar die lid is van de desbetreffende beroepsvereniging of
op een andere manier onder de werking van deze klachtregeling valt.
lid 2 Voor ieder lid wordt een plaatsvervangend lid aangewezen.
lid 3 Leden moeten voldoen aan de eisen die gesteld zijn in het door de deelnemende organisaties
op te stellen profiel. Als blijkt tijdens evaluatie dat de leden niet voldoen aan dit profiel
kunnen de besturen van de deelnemende organisaties de door hen voorgedragen vertegenwoordiger
vervangen.
lid 4 Personen die werkzaam zijn in de klachtopvang zijn niet benoembaar als lid van de Klachtencommissie.
lid 5 De leden van de Klachtencommissie worden voor een periode van twee jaar benoemd en
zijn twee maal herbenoembaar.
lid 6 Een (plaatsvervangend) lid kan vrijwillig terugtreden. De organisatie die het betreffende lid
heeft voorgedragen, draagt zo spoedig mogelijk een opvolger voor.
lid 7 De leden van de Klachtencommissie ontvangen een onkostenvergoeding.
4
Taken en mogelijkheden van de Klachtencommissie
Artikel 5
De Klachtencommissie heeft de volgende taken en mogelijkheden:
a het oproepen en horen van personen die direct betrokken zijn bij de ingediende klacht;
b het inwinnen van informatie en het raadplegen en inzien van stukken, voorzover dit geschiedt
met gerichte toestemming van de klager, en met uitzondering van gegevens die betrekking
hebben op derden;
c het zelfstandig doen van een poging om, alvorens tot behandeling van de klacht over te
gaan, de relatie tussen partijen te herstellen;
d het inschakelen van deskundigen;
e het op basis van de behandeling van een klacht komen tot een uitspraak over de ingediende
klacht en zonodig adviseren van de paramedische beroepsbeoefenaar over door hem te
nemen maatregelen naar aanleiding van de klacht;
f het signaleren van (structurele) tekortkomingen bij de beroepsuitoefening door paramedische
beroepsbeoefenaren; doorgeven aan de besturen van de deelnemende organisaties;
g het zorgen voor een goede afstemming van haar werkzaamheden met de IKG-afdelingen
van de zorgbelangorganisaties.
PROCEDURE
Indienen van een klacht
Artikel 6
lid 1 De klager wendt zich bij voorkeur eerst tot de paramedische beroepsbeoefenaar tegen wie
de klacht gericht is, om te trachten op deze wijze tot een oplossing te komen.
lid 2 Als de klager niet zelf met de paramedische beroepsbeoefenaar tot een bevredigende oplossing
van de klacht komt, kan de klager desgewenst de hulp van een regionale IKGafdeling
inroepen.
lid 3 Als de klager van mening is dat het niet mogelijk is om, eventueel met hulp van de IKGafdeling,
met de paramedische beroepsbeoefenaar zelf tot een oplossing van de klacht te
komen, kan de klager de klacht schriftelijk indienen bij de Klachtencommissie.
Werkwijze van de Klachtencommissie bij de behandeling van een klacht
Artikel 7
lid 1 De Klachtencommissie draagt er zorg voor dat de klager binnen twee weken na het indienen
van de klacht wordt geïnformeerd over de te volgen procedure.
lid 2 Indien een klacht naar het oordeel van de Klachtencommissie onvoldoende informatie bevat,
stelt zij de klager in de gelegenheid alsnog duidelijkheid te verschaffen.
lid 3 De Klachtencommissie doet vervolgens binnen twee weken mededeling van de inhoud van
de klacht aan de aangeklaagde, met het verzoek om hierop binnen vier weken te reageren.
Artikel 8
lid 1 De Klachtencommissie komt zo vaak bijeen als de voorzitter het nodig oordeelt. De bijeenkomsten
vinden plaats in aanwezigheid van de ambtelijk secretaris van de Klachtencommissie.
Is een lid verhinderd dan zal zijn plaatsvervanger aanwezig zijn.
lid 2 De bijeenkomsten hebben een besloten karakter.
lid 3 De klager, de aangeklaagde alsmede overige personen die naar het oordeel van de Klachtencommissie
moeten worden gehoord, worden opgeroepen voor de mondelinge behandeling
door de Klachtencommissie.
5
lid 4 De Klachtencommissie baseert haar uitspraken op de door de deelnemende organisaties
met de NPCF overeengekomen modelregelingen (voor zover aanwezig), de door de deelnemende
organisaties intern vastgestelde kwaliteitseisen of beroepscodes en de algemene
kwaliteitscriteria van de NPCF.
lid 5 De ambtelijk secretaris maakt een verslag van de gevolgde procedure en de verklaringen
van betrokkenen en eventuele deskundigen. Hierin wordt tevens opgenomen de uitspraak
van de Klachtencommissie over de ingediende klacht alsmede het advies over door de paramedische
beroepsbeoefenaar te nemen maatregelen naar aanleiding van de klacht.
Artikel 9
lid 1 Indien een klacht betrekking heeft op een lid van de Klachtencommissie of op een directe
collega van een lid zal diens plaatsvervanger optreden.
lid 2 De leden van de Klachtencommissie en andere bij de procedure betrokkenen hebben een
geheimhoudingsplicht ten aanzien van hetgeen hen in het kader van hun functie als lid van
de Klachtencommissie danwel in het kader van hun betrokkenheid daarbij bekend is geworden.
lid 3 Zowel de klager als de aangeklaagde kan verzoeken een lid van de Klachtencommissie niet
aan de behandeling van de klacht te laten deelnemen bij gerechtvaardigde twijfel over diens
onpartijdigheid. Bij honorering van dat verzoek zal het plaatsvervangend lid in de plaats treden.
lid 4 Een lid van de Klachtencommissie kan zich ook vrijwillig terugtrekken uit de procedure. Ook
in dat geval zal de plaatsvervanger in diens plaats treden.
Termijnen
Artikel 10
lid 1 De Klachtencommissie doet binnen redelijke termijn, doch uiterlijk binnen vier maanden na
ontvangst van de klacht, aan de klager en aan de aangeklaagde schriftelijk mededeling over
haar bevindingen naar aanleiding van de klacht.
lid 2 De Klachtencommissie deelt aan klager tevens mee of en zo ja welke maatregelen zij de
paramedische beroepsbeoefenaar heeft voorgesteld naar aanleiding van de klacht.
lid 3 Aangeklaagde bericht binnen 4 weken klager en Klachtencommissie schriftelijk of hij de
maatregelen toepast, en zo ja op welke termijn.
lid 4 Lukt dit niet binnen de gestelde termijn van vier weken, dan moet hij dit met redenen omkleed
meedelen aan de klager en Klachtencommissie onder vermelding van een nieuwe
termijn.
lid 5 Indien naar het oordeel van de Klachtencommissie de behandeling van de klacht niet binnen
de gestelde termijn kan worden afgerond, doet de Klachtencommissie daarvan schriftelijk
en gemotiveerd mededeling aan de klager en stelt daarbij opnieuw een redelijke termijn vast
van maximaal 4 weken.
lid 6 Als de aangeklaagde door overmacht, bij ziekte of afwezigheid, niet binnen de gestelde
termijn kan reageren, wordt door de Klachtencommissie een nieuwe termijn bepaald waarbinnen
gereageerd moet worden.
Stopzetting procedure
Artikel 11
lid 1 Een klacht wordt niet verder in behandeling genomen als deze door de klager schriftelijk
wordt ingetrokken, dan wel indien na bemiddeling en/of na overleg met de klager blijkt dat
bij de klager geen behoefte aan verdere behandeling bestaat.
lid 2 De klager behoudt in alle gevallen de mogelijkheid zich te wenden tot een andere daartoe
geëigende (externe) instantie, zoals de Geneeskundige Inspectie, het Medisch Tuchtcollege,
de Burgerlijke rechter, de Administratieve rechter of de Strafrechter.
6
lid 3 Als de klacht door een externe instantie, zoals bedoeld in lid 2, in behandeling wordt genomen,
bepaalt de Klachtencommissie in overleg met de klager of en voor welke onderdelen
de klacht daarnaast nog verder door de Klachtencommissie wordt behandeld.
lid 4 Van het niet verder behandelen van een klacht wordt, onder vermelding van redenen,
schriftelijk mededeling gedaan aan de klager en de aangeklaagde.
SLOTBEPALINGEN
Artikel 12
De deelnemende organisaties dragen gezamenlijk zorg voor een ruime bekendmaking van deze
klachtregeling.
Artikel 13
Alle binnenkomende klachten worden geregistreerd door de secretaris van de Klachtencommissie.
Er wordt ieder jaar een jaarverslag opgesteld ten behoeve van de Inspectie Gezondheidszorg. In
het jaarverslag wordt het aantal en de aard van de door de Klachtencommissie behandelde klachten
weergegeven.
Artikel 14
Uiterlijk een jaar na inwerkingtreding van deze overeenkomst vindt een evaluatie van deze overeenkomst
plaats door de deelnemende organisaties. In deze evaluatie zullen onder andere worden
besproken: het functioneren van de Klachtencommissie in al haar facetten, werkwijze en het
klachtreglement.
Artikel 15
Deze regeling kan uitsluitend worden gewijzigd indien de besturen van de deelnemende organisaties
schriftelijk met een schriftelijk voorgestelde wijziging hebben ingestemd.
Artikel 16
Deze overeenkomst kan schriftelijk en met inachtneming van een opzegtermijn van twee maanden
door de besturen van de deelnemende organisaties worden opgezegd.
Artikel 17
In alle gevallen waarin deze overeenkomst niet voorziet beslissen de besturen van de deelnemende
organisaties in gezamenlijk overleg.
Artikel 18
Deze overeenkomst treedt in werking op het moment van ondertekening (26 september 1996) en
heeft aanpassingen ondergaan in juni 1998, mei 2000, januari 2003, juli 2004 en januari 2008.
Amersfoort, januari 2008
Klachtencommissie Paramedici Eerstelijn